Hieronder volgen een paar do’s en dont’s met betrekking tot de aangifte omzetbelasting:

Do’s

  • Doe op tijd aangifte.

Voorkom rente en boete bedragen en doe tijdig aangifte. Over januari, februari en maart doe je voor 30 april aangifte, over april, mei en juni doe je voor 31 juli aangifte, over juli, augustus en september doe je voor 31 oktober aangifte en over oktober, november en december voor 31 januari het jaar erop. Doe op tijd aangifte! En als je moet betalen zorg dat het op tijd op de rekening van de Belastingdienst staat.

 

  • Losse bonnetjes gelijk verwerken in financiële administratie.

Voorbelasting op zakelijke kosten mag je claimen wanneer je de bon of factuur als onderbouwing hebt met het vermelde btw bedrag. Bon kwijt, geen voorbelasting.

Vermijd het kwijtraken van bonnetjes door ze gelijk te scannen / fotograferen met je mobiele telefoon. Het boekhoudpakket Exact Online, waarmee Van Herwijnen Kreston werkt, heeft daar een geschikte app voor.

 

  • Oninbare vorderingen.

Over je verkoopfacturen draag je btw af in het tijdvak waarin de factuur is opgesteld. Echter wanneer je debiteur niet aan zijn verplichting kan voldoen mag je binnen een jaar de afgedragen btw terugvorderen in de btw aangifte. Na een jaar vervalt deze mogelijkheid. Een strikt debiteurenbeheer is een do.

Dont’s

  • Over de verkeerde periode aangifte doen.

De factuurdatum is bepalend voor de periode van aangifte, niet de datum van betaling.

Indien een factuur als factuurdatum 20 maart heeft en na de betalingstermijn van 14 dagen in april wordt betaald dient de factuur te worden meegenomen in de aangifte over het eerste kwartaal.

 

  • BTW in aftrek nemen van zakelijke diners in horecagelegenheden.

In het algemeen mag je de btw van je kosten als voorbelasting in aftrek nemen echter er zijn uitzonderingen. Een veel gemaakte fout is dat de btw op zakelijke diners in horecagelegenheden (speciaal ingerichte ruimte) als voorbelasting wordt genomen. Dit is niet toegestaan.

 

  • Voorbelasting claimen van foutieve inkoopfacturen.

Je mag alleen btw claimen van inkomende facturen die voldoen aan de factuurvereisten van de Belastingdienst. Vergeet niet de facturen te controleren op deze eisen. Op de site van de Belastingdiensten kun je deze factuurvereisten raadplegen.

Deze lijst is niet alomvattend. Uiteraard kunnen de adviseurs van Van Herwijnen Kreston jou als ondernemer ontzorgen en de btw aangifte inclusief financiële administratie verzorgen of je begeleiden bij het indienen van de btw aangifte. We helpen je graag verder!

Vragen
Wil je meer weten over de btw-aangifte of kunnen wij je helpen bij het indienen van de btw aangifte? Neem dan contact met ons op via 0344-621222.