Notariskantoren onder de loep
Vorig jaar heeft Bureau Financieel Toezicht onderzoek gedaan naar de inrichting van de financiële administratie bij notariskantoren. Notarissen hebben een verantwoordelijke rol ten aanzien van het beheer van gelden van derden, waarbij het van groot belang is dat sprake is van de juiste functiescheiding om deze verantwoording te waarborgen.
De inrichting van de financiële administratie moet goed op orde zijn en dat loopt wel eens spaak. Bij kleine notariskantoren ontbreekt soms deze vereiste functiescheiding, waardoor dezelfde medewerker de voorbereiding, de controle en het verzenden van de betalingen uitvoert. Vergelijkbaar is het gebruikmaken van dezelfde bankpas door verschillende medewerkers. Een laatste voorbeeld is als behandelaren van nalatenschappen door te ruime volmachten volledig en zelfstandig bevoegd zijn tot het verrichten van betalingen van de erven(bank)rekeningen.
Check van de administratie van de notaris
Van Herwijnen Kreston heeft ervaring met deze aspecten en kan helpen de juiste aanpassingen te doen zodat de betaalorganisatie weer aan alle eisen voldoet. Mocht je willen weten wat ons team voor je kan betekenen, neem gerust vrijblijvend contact met ons op.