De prijs is wat je betaalt, en de waarde is wat je daar voor krijgt. Het verschil zit in de details: Voor een goed ingelichte koper, die de markt kent en wellicht al ervaring heeft in de branche, is het makkelijker om inzicht te verkrijgen in de winstgevendheid van de activiteiten en de mogelijkheden om hieruit kasstromen te genereren.

Waardeontwikkeling van uw bedrijf

De toekomstverwachtingen ten aanzien van de kasstroom en de inschatting van het risicoprofiel van de onderneming bepalen samen de waarde. En wat u vindt dat het waard is, is voor de koper eigenlijk helemaal niet relevant. De koper wil weten wat het voor hém waard is en zal daar zijn prijs op bepalen.
Wat wel van belang is, is dat u bij het presenteren van uw bedrijf en de prijsrange waarin u wenst te verkopen aandacht schenkt aan de waardeontwikkeling in de toekomst, bij voorkeur door de ogen van de koper.

In mijn vorige blog heb ik aandacht besteed aan het “losmaken” van de onderneming van de ondernemer. Ofwel het effect van wat u met uw onderneming kunt verdienen en wat een mogelijke koper er mee kan verdienen.

Door de ogen van de koper

Om deze verschillende waardebegrippen te kunnen doorzien, moet u dus met de ogen van de koper naar uw bedrijf kijken en hieruit lering trekken. Om enig zicht te kunnen krijgen op de waardeontwikkeling van uw onderneming, moet u bijtijds identificeren welke onderdelen van uw onderneming nu het belangrijkst zijn. Met welke artikelen of diensten verdient u het meest? Met welke productmix bindt u de meeste klanten aan uw onderneming? Welke producten en diensten zijn toekomstbestendig? Ook moet u proberen te doorzien hoe een potentiële koper hier naar kijkt.

Op basis van deze kennis kunt u actief gaan bouwen aan een stabiele omzet van voldoende kwaliteit die bijdraagt aan de lange termijn doelstellingen van de onderneming en daarmee tegelijk aan de behoeften van de koper tegemoet komt. De invloed van “de markt” speelt uiteraard ook mee in ontwikkelingen van de onderneming, maar deze markt bestaat uit een mengeling van succesvolle en minder succesvolle ondernemers. Met wie vergelijkt u zich?

Winstgevendheid van uw bedrijf

Door goede strategische keuzes te maken kunt u waarde toevoegen aan uw onderneming. Het gaat dan niet uitsluitend om winstgevendheid op de korte termijn, maar zeker ook om winstgevendheid op de langere termijn. Een onderneming die in staat is om gedurende langere termijn winst te genereren is meer waard dan een onderneming die dat alleen voor de korte termijn kan.
Met behulp van een onafhankelijke waardering kunt u de parameters bepalen die specifiek voor uw onderneming van belang zijn. Ook kunnen wij deze met u updaten na nieuwe ontwikkelingen. En als dan het moment komt waarop u zich moet gaan afvragen of u voor een bepaalde prijs een transactie wilt doen, dan heeft u in ieder geval alle ingrediënten in huis om hier een afgewogen besluit op te nemen.

Bent u naar aanleiding van deze blog nieuwsgierig naar de waarde van uw onderneming en wilt u een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden?

Neemt u dan contact op met ons!