Internationaal ondernemen


Ondernemers (en overigens ook particulieren) kijken steeds vaker over de landsgrenzen heen en zijn meer en meer actief in het buitenland. Om onze klanten ook daarbij van dienst te kunnen zijn, is ons kantoor aangesloten bij Kreston International. Het Kreston netwerk is er op gericht om internationaal opererende ondernemers bij te kunnen staan.

Wanneer wij de assistentie inschakelen van een Kreston kantoor in het buiteland, dan weten we dat jouw belangen bij dit kantoor in goede handen zijn. Ook weten we dat ons collega kantoor voldoende omvang heeft om nagenoeg alle vragen te kunnen beantwoorden die bij internationaal ondernemen aan de orde komen. De communicatielijntjes met de Kreston collega’s zijn kort. Er wordt rechtstreeks tussen onze adviseurs met de buitenlandse adviseurs gecorrespondeerd (dus zonder tussenschakels). Daarnaast betrekken wij onze klanten bij voorkeur zo snel mogelijk in de correspondentie.

Enkele voorbeelden van onze internationale dienstverlening:

  • Een Nederlandse ondernemer “gaat internationaal” en vanwege deze uitbreiding van activiteiten naar het buitenland wil de ondernemer weten met welke (fiscale) regels hij of zij in het buitenland te maken krijgt.
  • Een stap verder: een Nederlandse ondernemer “gaat internationaal”. Hij of zij gaat zich niet alleen op buitenlandse afnemers richten, maar overweegt bovendien om zich in het buitenland te vestigen.
  • Een Nederlandse ondernemer hoort van een buitenlandse relatie dat hij activiteiten wil uitbreiden naar Nederland. Regelmatig wordt dan eerst aan de Nederlandse ondernemer gevraagd of hij/zij een goede adviseur in Nederland kent om de buitenlandse ondernemer te begeleiden.

Internationaal ondernemen gaat dus beide richtingen uit. Met ons internationaal netwerk bieden wij ondernemers laagdrempelige toegang tot de expertise van onze Kreston collega’s en tot die van ons.

Michiel Warners – Van Helden Relatiegeschenken

53 jaar geleden begon meneer Van Helden in de avonduren met het verkopen van pennen, letterlijk vanuit zijn auto, een kantoor was er nog niet. Nu 53 jaar later is Van Helden Relatiegeschenken uitgegroeid tot een groot internationaal concern (vestigingen in Polen, België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje (450 medewerkers) onder de naam Favorite Gifts. Ze verkopen van alles wat bedrukt kan worden, denk aan pennen, aanstekers, usb sticks, koffers, kleding, noem maar op. Dit alles gericht op het betaalbare segment. Van Helden Relatiegeschenken is nog steeds het meest bekende merk in Nederland!

Na de succesvolle carrière van meneer Van Helden, hebben zijn zonen hem opgevolgd. Sinds 2013 is Michiel Warners werkzaam in dit familiebedrijf en inmiddels is Michiel verantwoordelijk voor financiën, HR en IT binnen Favorite Gifts. Wij spraken hem over onze samenwerking.

Door de internationale groei die Favorite Gifts ondervond, was het voor Michiel belangrijk om sparringpartners te vinden, ook voor belastingadvies. Bij voorkeur belastingadviseurs die ook in de Betuwe gevestigd zijn, want Favorite Gifts werkt graag samen met lokale bedrijven. Deze vond hij in onze collega’s Cor van Gessel en Martin Hommersom. Samen hebben ze in de afgelopen vier jaar in stappen de transferpricing documentatie voor het concern naar het niveau gebracht waar het nu is.

Dit traject heeft zijn vruchten al afgeworpen, want bij een recente boekencontrole door de Belgische belastingdienst, waren deze zeer te spreken over de aangeleverde dossiers.

Michiel: ‘Ik vind het belangrijk dat ik iemand waarmee ik samenwerk kan vertrouwen, want ik moet belangrijke informatie delen. Voor elke vraag kan ik bij Cor terecht en ik weet dat ik altijd een waardevol antwoord terug krijg’.